Afspraak ≠ afspraak

Afspraak ≠ afspraak

De innovatie

Persoonsgerichte, doelmatige en toekomstbestendige poliklinische zorg: inzet van digitale vragenlijsten, thuismetingen, triage van reguliere controle consulten. Triage van poliklinische herhaalconsulten op basis van behoefte van de patiënt en de resultaten van thuismetingen en aanvullend onderzoek.

Wat is het innovatieproject en wat is het doel?

Aanleiding: Patiënten hebben onvoldoende regie over hun poliklinische zorg. Herhaalconsulten worden vaak ver van tevoren gepland en niet afgestemd op de actuele behoefte en medische situatie, waardoor ze soms geen waarde toevoegen.

Doel: Poliklinische herhaalconsulten die aansluiten bij de actuele behoefte en medische situatie van de patiënt, geleverd op de juiste locatie en binnen een passende consultduur.

Met een korte digitale vragenlijst worden klachten, vragen en de behoefte aan – en wijze van consult geïnventariseerd. Op basis van de vragenlijst, thuismetingen en aanvullend onderzoek wordt bepaald of verdere follow-up in de tweede lijn nodig is, een herhaalconsult zinvol en gewenst is, en zo ja, op welke wijze en met welke consultduur.

In welke fase zit het innovatieproject?

Ontwerp Het waarde gedreven zorg project is gericht op optimale zorg en ontworpen door een multidisciplinair team, bestaande uit o.a. patiënten, een huisarts, nefroloog, verpleegkundig specialist, medewerkers van de polikliniek nefrologie, digitaal patiënten contact, Connected Care, data-analisten en zorglogistiek en onderzoekers van de Universiteit Twente.

Pilot
De pilotfase is in juni 2024 gestart op de polikliniek nefrologie. Het doel is om het project uit te rollen naar andere poliklinieken binnen Isala en transmuraal naar de eerste lijn, met als focus het verbeteren van zorg en verminderen van onnodige herhaalconsulten.

In een patiënttevredenheidsonderzoek (steekproef: 50 patiënten, respons 32%) beoordeelt 82% de kwaliteit van zorg als (heel) goed. Wetenschappelijke validatie, bestaande uit een gezondheidswetenschappelijke evaluatie, een impactstudie op de toegang tot zorg en procesoptimalisatieonderzoek wordt uitgevoerd. Er wordt o.a. een verbeterde toegankelijkheid, gelijke kwaliteit van zorg en een kostenbesparing verwacht.

Te leren universele lessen van dit project

  • Betrek patiënten bij de afweging of een consult nodig is: De afname van het aantal consulten en verschuiving in de wijze van het consult toont aan dat zorgprofessionals de werkelijke behoefte van patiënten vaak niet goed kunnen inschatten. Patiënten moeten daarom actief worden betrokken bij de beslissing of een consult nodig en zinvol is en hoe deze het beste kan plaatsvinden. 
  • Bied patiënten een geïntegreerde digitale toegang: Het ontbreken van integratie van de verschillende digitale applicaties bemoeilijkt de digitale communicatie. Door een gebruiksvriendelijke en geïntegreerde ‘digitale voordeur’ aan te bieden, kunnen ook patiënten met beperkte digitale vaardigheden de benodigde informatie eenvoudig aanleveren en profiteren van de voordelen van zorg op afstand.
  • Grote impact op chronische zorg: Dit project richt zich op patiënten met chronische nierschade, maar deze werkwijze is geschikt voor alle patiënten met een chronische ziekte. De impact op zowel de patiënt als zorgprofessional en -organisatie is groot, met o.a. een verbeterde toegankelijkheid, kwaliteit en efficiëntie van zorg in zowel de eerste als de tweede lijn.
  • Betrek alle disciplines. In projecten zoals deze, waarin gepersonaliseerde zorg wordt aangeboden, is het belangrijk te beseffen dat de planning complexer wordt door meer last-minute afspraken. Daarom hebben we naast het klinisch datateam en zorglogistiek ook onderzoekers van de Universiteit Twente betrokken om patiënten indien nodig tijdig een herhaalconsult aan te kunnen bieden.